Teknikelever anordnade eget LAN

I helgen anordnande eleverna på teknikprogrammet ett fyradagars LAN (Local Area Network) på Tumba gymnasium. Eleverna hade själva byggt en spelserver på dator- och nätverksteknikkursen, som nu kom till användning. Dessutom drog de kablar, fixade switchar och gjorde alla inställningar som krävs för att genomföra ett LAN. Sammanlagt deltog  30-40 elever från teknikprogrammets alla årskurser; 1-4. På programmet stod bland annat en turnering i Counter Strike mellan ettorna och tvåorna – som tvåorna vann. Matcherna live-streamades via Twitch (en populär videoplattform och community för gamers).

Genom att låta teknikeleverna anordna LAN tar Tumba gymnasium tillvara på elevernas kompetens samtidigt som eleverna får omsätta ett stort intresse i praktisk handling. LAN-helgen är ett populärt inslag i undervisningen på teknikprogrammet och hålls en gång per termin.