Lyckat utbyte mellan Sydafrika och samhällsprogrammet

”Skolan i Sverige är friare än i Sydafrika och man får gratis lunch”

I februari reste elever och lärare från samhällsprogrammet på studieresa till Kapstaden. Som ett led i utbytet gästar nu en elev och två vuxna från Camps Bay High School Tumba Gymnasium för att lära om den svenska skolan.

– Det är mycket friare här och man har inte skoluniform som i Sydafrika. Och så har ni gratis skolmat. Det är toppen, tycker Natan Brittz, 17 år.

Natan och hans lärare Nicola Pearson följer undervisningen på samhällsprogrammet och besöker även museer och sevärdheter i Stockholm. På tisdagen var de tillsammans med SA11GJ på Tumba Bruksmuseum och fick en lektion i svenska pengars historia.

– Ni har så mycket resurser på Tumba Gymnasium så uppskatta det ni har, säger Nicola Pearson som är engelsklärare på Camps Bay.