Japandagen 2018

Traditionen med japanska gäster på HU fortsätter. En stor grupp studenter från Meiji-universitetet och TG:s humanister har diskuterat – och upplevt – kulturella likheter och skillnader mellan Japan och Sverige. HU16 berättade om studieresor till Japan och Bryssel och gästerna höll presentationer i biblioteket. Kalligrafi, origami, svenska och  japanska danser, kubb på fotbollsplanen och smakprov i Novisen var andra uppskattade inslag. Tack till professor Suzuki och våra japanska gäster samt alla härliga humanistelever – både nuvarande och tidigare på återbesök – som alltid visar stort engagemang i aktiviteterna. För att hedra 150-årsjubiléet av diplomatiska relationer mellan Japan och Sverige avslutades  dagen med föreläsningar av Dr Stefan Einhorn från Karolinska institutet och Dr Tateoka från Shizuoka University samt en unik SHIEN-workshop i biblioteket tillsammans med studenter från Tokai-universitetet. Se bildspelet!