Framgång för Tumba gymnasiums UF-företagare

Gänget bakom PetFlex UF: Alicja, Ebru, Ezra och Nora från EK13 på ekonomiprogrammet.
Gänget bakom EasyCharge UF: Andrée, Bassam, Gabriel, Issa och Shuaib.

Gänget bakom EasyCharge UF: Andrée, Bassam, Gabriel, Issa och Shuaib från EK13 på ekonomiprogrammet.

UF-företagarna på Tumba gymnasium tog två av tre priser hos Botkyrka kommuns eget draknäste Förverkligarna 2015. Årets priser innebär att Tumba gymnasiums UF-elever med stor framgång rott hem sju av nio priser de senaste tre åren. Förverkligarna delar varje år ut tre priser på vardera 2 000 kronor för bästa affärsidé till UF-företagen på Tumba, S:t Botvids och Tullinge gymnasium.

Årets vinnande bidrag är PetFlex UF och EasyCharge UF. PetFlex UF tillverkar och säljer reflexer av återvunna petflaskor och EasyCharge designar och säljer en sladdlös mobilladdare som går att fästa på nyckelringen.

Ung Företagsamhet (UF) är en ideell organisation med syftet att tillsammans med skolan införa entreprenörskap i utbildningssystemet. Verksamheten startade i USA på 30-talet och kom till Sverige för 35 år sedan. I februari deltar eleverna i Stockholmsregionen på UF-mässan i Älvsjö. 600 utställande företag gör denna företeelse till världens största UF-mässa.