Informationsresurser

Webbsidor utvalda för er som går i gymnasiet

¤TG:s egen länksamling¤

I TG:s länksamling kan du söka fram fria webbresurser utifrån ämnen. Om du tycker det är svårt att använda tjänsten, prata med någon i bibliotekets personal.

Sökmotorer bortom Google

• Duck Duck Go är en söktjänst som fokuserar på användarnas integritet och anonymitet. Potentiell personidentifierande information sägs varken lagras vid besök på webbplatsen eller associeras med söktermer, vilket även gäller IP-adresser. Inget skickas heller till någon tredje part.

• Ecosia – sökmotorn som planterar träd är en söktjänst som använder annonsintänkterna för att plantera träd. De säljer inte din data till annonsörer och använder inte tredjepartstrackers och  anonymiserar alla sökningar inom en vecka.

Uppslagsverk och ämnesdatabaser

• Nationalencyklopedin (​NE)​ är ett svenskt kunskapsföretag med gedigen erfarenhet av att utveckla och erbjuda kunskapstjänster med ett vetenskapligt innehåll. Materialet är såväl åsikts- som värdeneutralt. När du är inloggad i Vklass via skolfederationen kan du komma åt NE även utanför skolans nätverk.

• Encyclopedia Britannica Storbritanniens motsvarighet till NE – deras största allmänna uppslagsverk. Det finns en version som alla har tillgång till.

• Landguiden Här hittar du heltäckande och tillförlitlig information om alla världens länder, konflikter och organisationer. Både texter och statistik uppdateras kontinuerligt. Med Landguidens statistikverktyg kan du enkelt jämföra länder, deras utveckling över tid och ta fram topplistor. Du hittar Landguiden i vklass under lärresurser/Tumba gymnasium och bland applikationer.

Tidnings- och tidskriftsartiklar

• Mediearkivet är en fulltextdatabas som innehåller artiklar från över 700 svenska onlinebaserade och tryckta dagstidningar, tidskrifter och affärspress. Kontakta bibliotekspersonalen för inloggningsuppgifter
  • IPS News Agency är en öppen nyhetssida med aktuella frågor från hela världen.
  • The Guardian är en engelskspråkig dagstidning där du kan läsa artiklar helt fritt. Du kan antingen läsa den internationella versionen eller gå till den brittiska, amerikanska respektive australiska versionen om du vill läsa nyheter direkt kopplade till dessa länder.

Vetenskapliga källor och databaser

• DiVA är ett digitalt arkiv över svenska forskningspublikationer och studentuppsatser.

• Forskning.se är ett samarbete mellan Formas, Forte, KK-stiftelsen, Naturvårdsverket, Riksbankens Jubileumsfond, Vetenskapsrådet, VINNOVA samt en majoritet av landets universitet och högskolor

• SwePub Vetenskaplig publicering vid svenska lärosäten. Sök bland artiklar, konferensbidrag och avhandlingar m.m.

• LIBRIS är en nationell söktjänst med information om titlar på svenska bibliotek. Använd LIBRIS för att utforska, utvärdera och navigera bland bibliotekens samlingar. Här finns böcker, tidskrifter, avhandlingar, noter, affischer, e-böcker m.m.

• Google Scholar är en tjänst från söktjänstföretaget Google. Med hjälp av den kan man söka efter vetenskapliga publikationer och tidskrifter samt se vilka bibliotek dessa finns tillgängliga på.

• DOAJ (Directory of Open Access Journals) är en söktjänst som samlar både tidskrifter och vetenskapliga artiklar som endast är Open Access, det vill säga fritt tillgängliga och utan betalväggar. Här hittar du forskning om naturvetenskap, teknik, medicin, humaniora och samhällsvetenskap och allt är peer reviewed.

• PubMed är en sökbar databas från National Institutes of Health, en amerikansk myndighet som ansvarar för forskning om biomedicin och folkhälsa. Här kan du söka efter vetenskapliga artiklar som behandlar medicin, biomedicin, hälsa, livsvetenskap, beteendevetenskap, kemi och bioteknik. Tips: när du gjort en sökning kan du välja att bara se artiklar som är ”free full text”, dvs. Open Access, och slipper då betalväggar.

Länksamlingar

• Bibliotekets egen länksamling Här kan du bläddra och söka bland olika länkar med intressant och nyttigt material som du kan ha användning för i ditt skolarbete. Länksamlingen uppdateras sporadiskt.

• Länkskafferiet Här finns länkar till 4500 webbplatser och andra digitala lärresurser som passar bra för skolarbete.

Svensk samhällsinformation

Litteratur på nätet

Guider till referenssystem

Via länkarna nedan hittar du Tumba gymnasiums lathundar för källhänvisning. Gymnasiebiblioteket har satt ihop dem utifrån de källor som du vanligtvis möter i ditt skolarbete.

Ska du använda en källa som inte finns med i lathundarna ovan? Använd en fullständig guide istället! Här hittar du länkar till olika högskolors och universitets fullständiga referensguider: