Samhällselever på Erasmuskonferens i Portugal

Under vecka sju deltog lärare och elever på det samhällsvetenskapliga programmet i en Erasmuskonferens i portugisiska Lousado. Detta var den första av fyra konferenser som innehåller elevutbyte. Eleverna från TG bodde i portugisiska värdfamiljer vilket var väldigt lyckat.

Våra samhällsvetare spenderade ett par dagar på FORAVE, vår portugisiska partnerskala, där workshops och lektionsdeltagande stod på programmet. SA-eleverna höll en presentation om Sverige och det svenska samhället samt visade upp hur vi arbetar på samhällsprogrammet och vilka IKT- verktyg vi använder (iPads, Digilär, EF-class, GAFE). Senare under veckan besökte vi universitetet i Guimaraes där vi fick titta närmare på hur man på olika sätt kan använda IKT för att öka elevernas motivation i klassrummet. Eleverna blev även guidade av sina portugisiska värdar genom den mycket intressanta historiska storstaden Porto.

Deltagande elever och lärare var mycket nöjda med konferensen och blev väldigt inspirerade av att ta del av det portugisiska skolväsendet. En rejäl dos portugisisk kultur och historia fick de dessutom på köpet.