TG-elever bjöds in att fira FN-dagen

På väg till Södra Teatern träffade SA15SA på FN-veteranen Kapten Larsson som i sin tur var på väg till den årliga ceremonin vid FN-minnesmärket på Djurgården.

Idag firades FN-dagen, den 24 oktober, på Södra Teatern. Svenska Unescorådet tillsammans med resten av FN-familjen hade bjudit in gymnasieklasser i Stockholmsområdet att delta vid föreläsningar och workshops både för elever och lärare. Bland de inbjudna eleverna var SA15SA från Tumba gymnasium. Årets tema var ”Globala målen för hållbar utveckling”, som du kan läsa mer om på globalamalen.se.

Rapparna Arnold Kisisua och Joël Maya från Kista uppträdde.

FN-dagen firas sedan 1948 till minne av att FN-stadgan trädde i kraft den 24 oktober. Högtidsdagen instiftades för att främja syftena, målsättningarna och resultaten som FN står för internationellt.